Home Page

11/12/2012

ΨΩΜΙ; ΨΩΜΙΑ!

b
Web Site Administrator

Υπάρχουν πολλοί τύποι ψωμιού, για διαφορετικές ανάγκες και με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Ας επιχειρήσουμε να δούμε τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα ή μειονεκτήματα: 

Oλικής άλεσης: Τα ’χει όλα!

Είναι το πιο θρεπτικό είδος ψωμιού, επειδή το αλεύρι από το οποίο παρασκευάζεται προκύπτει από την άλεση ολόκληρου του καρπού του σιταριού. O καρπός αποτελείται από το έμβρυο (πυρήνας), το ενδόσπερμα (το εσωτερικό του μέρος) και το φλοιό (εξωτερικό περίβλημα). Oι υπόλοιποι τύποι ψωμιού παρασκευάζονται από αλεύρι που προέρχεται από την άλεση μόνο του ενδοσπέρματος. Το έμβρυο είναι πλούσιο σε μεταλλικά στοιχεία, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και Ε, καθώς και σε αντιοξειδωτικά. Το ενδόσπερμα περιέχει υδατάνθρακες και πρωτεΐνες και ο φλοιός προσφέρει μεγάλη ποσότητα φυτικών ινών, βιταμίνης Ε και μεταλλικών στοιχείων, όπως ο σίδηρος. Τέλος, περιέχει μικρές ποσότητες φυτοοιστρογόνων.

Ας δούμε συγκεκριμένα πώς το ψωμί ολικής άλεσης ωφελεί την υγεία μας:

  • Έχει περισσότερες ακατέργαστες φυτικές ίνες σε σχέση με το λευκό (7,8% έναντι 2,8%), οι οποίες προκαλούν διάταση του στομάχου, δηλαδή γρήγορο κορεσμό, αποτρέποντας την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας τροφών. Επιπλέον, βοηθούν την εύρυθμη λειτουργία του εντέρου. Επίσης, οι φυτικές ίνες μειώνουν σημαντικά το γλυκαιμικό δείκτη του ψωμιού ολικής άλεσης σε σχέση με τα άλλα είδη. O δείκτης αυτός αποτυπώνει το ρυθμό με τον οποίο το σάκχαρο του αίματος αυξομειώνεται μετά την κατανάλωση μιας συγκεκριμένης τροφής. Κατά μέσο όρο, όλα τα είδη ψωμιού έχουν γλυκαιμικό δείκτη πάνω από 70, εκτός από το ολικής άλεσης, που έχει πολύ πιο χαμηλό. Για το λόγο αυτό, συνιστάται η κατανάλωσή του σε όσους πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη.
  • Μειώνει τα επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα.
  • Προστατεύει από διάφορες μορφές καρκίνου. Θεωρείται ασπίδα προστασίας από διάφορες

Πολύσπορο

Είναι εξίσου θρεπτικό με το ψωμί ολικής άλεσης, αλλά ελαφρώς πιο παχυντικό, λόγω των πολλών ειδών καρπού που περιέχει. Oπότε, δεν αποτελεί μια καλή επιλογή για όσους κάνουν δίαιτα. Δεν παύει όμως να είναι η πιο υγιεινή επιλογή μετά το ολικής άλεσης. Μάλιστα, περιέχει μεγαλύτερη ποικιλία βιταμινών και ιχνοστοιχείων, επειδή παράγεται από διαφορετικά είδη δημητριακών (σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη, βρόμη, καλαμπόκι κλπ.).

Τύπου «πολυτελείας»

Καταναλώνοντάς το, προσφέρετε στον οργανισμό σας όλους τους απαραίτητους υδατάνθρακες, αλλά όχι όλα τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν το μαύρο και το πολύσπορο ψωμί. Επίσης, συνήθως αυτού του τύπου το ψωμί περιέχει περισσότερο αλάτι και ζάχαρη από τα υπόλοιπα. Είναι ακατάλληλο για άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη, επειδή τα συστατικά του λευκού αλευριού, από το οποίο παρασκευάζεται, «ανεβάζουν» απότομα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.

Για «ειδικές ανάγκες»

Τα τελευταία χρόνια κυκλοφορούν στην αγορά ειδικού τύπου ψωμιά: Προϊόντα ελεύθερα γλουτένης (για άτομα με δυσανεξία στο συγκεκριμένο συστατικό), με β-γλυκάνη, με ω-3 λιπαρά οξέα ή φυτοστερόλες, που ρυθμίζουν τα επίπεδα της χοληστερίνης, με προσθήκη γάλακτος για περισσότερο ασβέστιο ή με περισσότερες φυτικές ίνες για τη ρύθμιση της λειτουργίας του εντέρου. Θα τα βρείτε σε ορισμένους φούρνους ή συσκευασμένα σε μεγάλα σουπερμάρκετ.

 

πηγή: www.vita.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

TA ΠΕΔΙΑ ΜΕ ΑΣΤΕΡΑΚΙ (*) ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ, ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΚΩΔΙΚΑΣ HTML.